دسته‌ها
اخبار

هارد دیسک یا حافظه SSD رایانه خود را چگونه تعویض کنیم؟ فرادرس مجله

در سوی دیگر درایوهای هارد مرسوم کندتر هستند؛ اما مقادیر ذخیره‌سازی بالاتری را با هزینه نسبتاً ارزان‌تری ارائه می‌دهند. درایوهای هارد دسکتاپی را می‌توان یافت که فضای ذخیره‌سازی 4 ترابایت فراهم می‌آورند که برای هر نوع نیازی از جمله فایل‌های رسانه‌ای حجیم مناسب است و قیمت آن نیز زیر 100 دلار است. اما بدون شک مساله ای که باید آن را در نظر گرفت این است که کدام یک از هاردها از لحاظ تکنولوژی و عملکرد از سرعت ذخیره سازی بهتر، امنیت بالا و در عین حال از قیمت مناسب تری برخوردار است. همانطور که اشاره کردیم هارد دیسک ها از لحاظ تکنولوژی و عملکرد به دو نوع  HDD  و SSD تقسیم بندی می شوند که در ادامه با بیان نوع کارایی و تفاوت آنها اطلاعاتی را در اختیار شما قرار خواهیم داد. به طور کلی هارددیسک‌ها هنوز به دلیل قیمت مناسب چه در بین کسب‌‌وکارها و چه در بین کاربران عادی جایگاه ویژه‌ای دارند. این تجهیزات ذخیره‌سازی به دلیل ماهیت خود بهترین حافظه برای نگه‌داری اطلاعاتی هستند که مرتبا به آن‌ها نیاز نخواهید داشت؛ برای مثال نگه‌داری آرشیو فیلم، موسیقی و …

  • روش دیگری که می‌توانید از آن برای تبدیل هارد اینترنال 3.5 به اکسترنال استفاده کنید داک استیشن است.
  • اما با این حال، استفاده از هر کدام از 3 روشی که در این مقاله به آن اشاره شد معایب خاص خود را هم دارد.
  • در این هاردها همان طور که از اسمش نیز مشخص است اطلاعات به صورت سریالی انتقال می یابد.
  • علاوه بر آن مجهز به رابط USB 3.0 می‌باشد که به نسبت درایو‌های داخلی سرعت کم‌تری دارد اما بازی‌ها را اجرا می‌کند و فضای ذخیره سازی بیشتری را با قیمتی مقرون به صرفه ارائه می‌دهد.

شما برای اتصال درایو خود می‌توانید از کابلی که همراه درایو ارائه شده است، استفاده کنید؛ اما اگر در فضای فوق‌العاده تنگی کار می‌کنیدممکن است از گزینه‌های دیگری که در بازار هست، بهره بگیرید. SSD های جدید شگفت‌انگیز هستند و ارزش استفاده بر روی هر نوع سیستمی را دارند. انتقال از یک درایو معمولی به SSD باعث بهبود محسوسی در سطح کل سیستم می‌شود. رایانه شما سریع‌تر آغاز به کار می‌کند، برنامه‌ها و فایل‌های بزرگ سریع‌تر بارگذاری می‌شوند و زمان‌های بارگذاری در اغلب بازی‌ها نیز کاهش می‌یابد. مشکل این است که وقتی حجم ذخیره‌سازی درایو SSD از یک ترابایت می‌گذرد، قیمت آن به طرز وحشتناکی بالا می‌رود. انتخاب یک درایو جدید که هم با بودجه ما همخوانی داشته باشد و هم نیازهایمان را برآورده کند، نخستین گام در مراحل نصب و ارتقای درایو ذخیره‌سازی است.

ظرفیت و سرعت

SATA مخفف Serial ATA بوده و درگاهی است که اطلاعات به صورت سریال (پشت سر هم) منتقل می شوند. حداکثر سرعت انتقال (نه لزوماً سرعت خواندن/نوشتن خود هارد) رابط ساتا برابر ۱۵۰ مگابایت در هر ثانیه (۱۵۰MB/s) است. اگر مادربورد شما رابط ساتا داشته باشد، حتماً هاردی با همین رابط بخرید. بنابراین اگر قصد تغییر و ارتقاء هارد لپ تاپ را داشته باشید، نوع ۲.۵ اینچی را انتخاب کنید. این هاردها با طول ۱۰۰ میلیمتر، عرض ۶۹.۸۵ میلیمتر و ارتفاع در شش اندازه ۵ یا ۷ یا ۹.۵ یا ۱۲.۵ یا ۱۵ یا ۱۹ میلیمتری در دسترس است.

هارد اینترنال وسترن دیجیتال ظرفیت 8 ترابایت مدل Red Plus

تمام اطلاعات ذخیره شده بر روی هارد دیسک سنتی، به صورت مغناطیسی انجام می‌شود. پس از انجام مراحل بالا، اگر کامپیوتر نیاز به خواندن اطلاعات از هارد دیسک داشته باشد، قطبیت‌های مغناطیسی روی صفحه را می‌خواند. با خواندن این به عنوان داده‌های باینری، کامپیوتر می‌تواند بفهمد که داده‌ها در صفحه چیست. برای اینکه کامپیوتر بتواند اطلاعات را روی بشقاب بنویسد، هد خواندن/نوشتن قطبیت‌های مغناطیسی را تراز می‌کند و 0 و 1 را می‌نویسد که بعدا قابل خواندن است. همه هارد دیسک‌های اولیه کامپیوتر در داخل یک کیس کامپیوتر یافت می‌شوند و با استفاده از کابل ATA، SCSI یا SATA به مادربرد کامپیوتر متصل می‌شوند. درایوهای هارد دیسک از دیسک‌های مغناطیسی – معروف به پلاتر – ساخته شده‌اند که به سرعت می‌چرخند، معمولاً بین 5400 تا RPM.

هارددیسک اینترنال سیگیت مدل EXOS ST12000NM001G ظرفیت 12 ترابایت

اگر می‌خواهید حتماً از درایوهای هارد سنتی استفاده کنید، گزینه دیگری نیز پیش روی شما وجود دارد. در درایوهای ترکیبی یک درایو هارد استاندارد بزرگ با مقدار کمی فضای ذخیره فلش ترکیب می‌شود. البته این ترکیب باعث نمی‌شود که هارد به اندازه درایوهای SSD سریع شود؛ اما در صورتی که به طور مداوم به فایل‌ها و برنامه‌های یکسانی مراجعه می‌کنید، کش کردن فایل‌ها می‌تواند بهبود قابل ملاحظه‌ای در سرعت دسترسی ایجاد کند.