دسته‌ها
اخبار

پله بتنی مهندسین مشاور دکتر سرور و همکاران | elitarchgroup

پله بتنی مهندسین مشاور دکتر سرور و همکاران | elitarchgroup

بخشی از خسارات وارده بر راه‌پله در زلزله‌های گذشته به‌این‌علت رخ‌داده است؛ به‌ویژه در مورد سازه‌های بتنی که از ظرفیت برشی کمتری در مقایسه با سازه‌های فولادی برخوردارند و در زلزله دچار شکست ترد طراحی سازه می‌شوند. در برخی موارد استفاده از خاموت ویژه در تمام ارتفاع ستون‌های راه‌پله به‌عنوان یک‌راه حل مطرح می‌شود. برخی از طراحان از دستک‌های کنسولی برای تکیه‌گاه رمپ‌ها استفاده می‌کنند؛ برخی نیز از دیوارک‌های بتنی برای اجرای راه‌پله استفاده می‌کنند. نحوه محاسبه بار در هر یک از روش‌های اجرایی در بخش بعدی بیان خواهد شد. آرماتوربندی رمپ و پاگرد طبق برنامه های اجرایی پله ها همزمان با اجرای سقف انجام می شود. در هر مرحله از آرماتوبندی سقف، میلگردهای عملیاتی جهت اتصال به رمپ بعدی راه پله در نظر گرفته می شود.

  • اشکال زیر برای تشخیص تکیه‌گاه‌ها و تعداد تکیه‌گاه‌ها ارائه شده است.
  • مهندسان ما برای این منظور از محاسبات خاصی استفاده می کنند.
  • استفاده از بتن های با مقاومت و کارایی بالا و همچنین مسلح بودن آنها می تواند ضامن کیفیت و دوام پله بتنی پیش ساخته در بلند مدت باشد.
  • پس از اجرای سطح با قطعات بتن اکسپوز، با وجود در نظر گرفتن تهمیدات لازم، امکان ایجاد مشکل همانند هر عملیات اجرایی دیگری، وجود دارد.
  • با اجرای میلگردهای راه‌پله، در سقف بعدی، میلگردهای انتظار به میلگردهای انتظار سقف زیرین بافته می‌شوند.

از روش دوم به جهت مناسب بودن و سهولت محاسبات استفاده می‌کنیم. ضخامت مؤثر گلوی جوش را برابر 1 سانتیمتر در نظر می‌گیریم. پس از جداسازی قطعه‌های لچکی، با استفاده از پتک، لبه قسمت‌هایی که از تیرآهن برش خورده است را به هم نزدیک کرده و به هم جوش خواهیم داد.

خاک مسلح چیست؟ 4 روش مسلح کردن خاک و چگونگی اجرای آن

وقتی محل اجرای شروع پله مشخص شد ابتدا سنگ پیشانی یا زیر پله در جای خود قرار گرفته و به صورت موقت با چسب ثابت می شود. پشت سنگ پیشانی با آجر سوراخ دار و ملات تا تراز زیر سنگ کف پله چیده شده و سنگ کف پله روی آن نصب می شود. طول میلگرد انتظار نیز باید با توجه به مقادیر مندرج در نقشه و ضوابط مبحث نهم مقررات ملی ساختمان تعیین شود. به لحاظ تجربی، طول میلگرد انتظار را معمولاً ۱۰۰ تا ۱۲۰ سانتی متر در نظر می‌گیرند.

پله بتنی اکسپوز داخلی طرح خاص

قبل از اجرای سنگ پله، نخست باید سنگ بغل پله که به دیوار راه پله متصل می‌شود را اجرا کرد. برای این کار سنگ را در ابعاد مشخص برش می‌دهند و سپس با استفاده از لقمه‌ها (از خاک و آب ساخته می‌شود) اقدام به دوغاب ریزی در پشت سنگ‌ها می‌کنند. پس از اینکه نقشه های معماری ساختمان به تایید رسید، طراحی اجزای سازه ای راه پله توسط طراح سازه انجام می شود.